Disktrasor

1 Comments
Eftersom jag mer och mer gått inför återanvändning så kom jag, efter att sett mej led på våra disktrasor som efter fem fingrar och en knyck, varit färdiga att slängas, att NU, nu har jag TID att börja sticka/virka ekologiska disktrasor som jag efter bykmaskinstvätt kan använda om och om igen.

Sagt och gjort, jag satt förra söndagseftermiddagen och googlade främst bloggar där stick- och virkfantaster gjort och använt disktrasor i minut och parti av olika slags garntyper och sedan jämfört kvalitén, listat upp allt i plus och minusstaplar. På basen av detta kom jag fram till att Blend Bambo-garnet skall jag pröva, namnet var till och med lätt att komma ihåg :)

Så jag satte in beställningen redan samma kväll; rosa, turkos, limegröna och vita nystan. Härliga färger nu inför våren.

MEN
sedan började jag kolla beskrivningar på hurdana det lönar sej att göra för att trasorna främst skall torka så fort som möjligt mellan varven. 

I det skede slog det mej att detta projekt kanske inte ALLS blir färdigt så snabbt som jag tänkt mej, för JAG hade ju tänkt mej att sticka rätt och avigt eller virka nåt väldigt enkelt. Men inga hål, luftmaskor, överslag (eller vad det nu heter) eller mönster över huvudtaget.

Plötsligt ploppade ett gammalt minne upp från tiden då jag gick i högstadiet och vi hade textilslöjdstimme. Jag var tvungen att virka något (det var alla) för att vår fem-före-pensions-lärarinna skulle kunna betygsätta mina kunskaper också inom det området. För mej, som alltid varit syfantast, dvs. gillat att fräsa på med symaskinen så man snabbt får saker och ting gjort, var utmaningen nästan oöverkomlig. 

MEN
jag hittade en beskrivning på en pytteliten duk (stor som ett glasunderlag) som jag sedan knåpade ihop tillika som jag jämt och ständigt stod vid katedern för att få hjälp. Till sist skulle den lilla, lilla duken ångpressas med strykjärn innan den betygsattes och då lyckades jag få en röd tuschfläck på den som ju inte gick bort. Lärarinnan, med sitt fint uppsatta, tuperade hår och läppstift, snörpte på munnen och konstaterade att jag nog inte hittat virkarglädjen precis.Vi var väldigt ense om den saken.

MEN
jag bestämde mej för att denna söndagskväll, eftersom garnen redan var beställda, att åtminstone läsa igenom beskrivningarna som både författaren/bloggaren och läsarna nämnde som "väldigt enkla". Kom till första raden, som var satt inom *text*, så mycket förstod jag att denna livsviktiga rad (med tanke på om denna luftiga disktrasan över huvudtaget skulle födas), den skall man göra om och om igen tills trasan är färdig.

OKEJ, det här fixar jag nog tänkte jag för mej själv och småmyste, jag såg redan framför mej hur både släkt och vänner fick ekologiska disktrasor, FINA ekologiska disktrasor i FINA färger och hur de ÅÅÅÅ:ade och OIOIOIOI:jade över den fantastisk idén,den fina gåvanoch mina talanger. DET ni!

....tills jag läste vad man skulle göra:
*kolme pylvästä ja yksi ketjusilmukka*
*tre staplar och en kedjeögla* eller något ditåt....

Alltså VADÅ, hur GÖR man? Blev liksom stopp direkt och jag fick sätta mej att googla steg-för-steg-beskrivningar (förbannat med "steg" fanns det ju inbäddat i denna lilla oskuldsfulla rad, det var redan konstaterat), men herregud jag blev ju inte klokare för det???? Jag som tituleraar mej som HÄNDIG, satt absolut handfallen!

Men vilka FINA bilder, kolla här:
http://prinsessajuttu.blogspot.fi/2013/03/uusia-tiskiratteja-eiku-liinoja-siis.html
Visst skulle det vara härligt att kunna göra dessa.

HUR SOM HAVER,
Kom fram till att mina vänner och bekanta får lov att torka sina trasor tex. med hårfön så de hålls "luftiga", för om jag ingen hjälp får, blir nog mina FINA disktrasor något HELT annan än de på bilderna. Kanske, bör nämnas med tanke på att jag vill försöka avsluta alla mina blogginlägg i positiv stämning, blir mina trasor nog mera PERSONLIGA till och med.

Och det är ju DET och TANKEN då jag ger gåvan som räknas.
Eller hur? :D

Nu är paketet för övrigt redan på posten, klar att avhämtas, så vi återkommer. Eventuellt. Man kan väl inte skicka TILLBAKA garnen efter att man prövat på att sticka/virka......?

(bilden kopierad från nätet: kotimannikossa.blogspot.com)



You may also like

1 kommentti:

  1. Talade med en annan kompis om våra handarbetstimmar nyss.... Jag var inte alls inspirerad av den exakthet som det skulle vara på timmarna heller. Utan älskade att sitta på bordet i det lilla rummet invid och läsa alla Burdatidningar!

    VastaaPoista